Inmiddels een week geleden heb ik een introductie muziek productie bijgewoond bij KeyMusic Eindhoven. De workshop werd verzorgd door MusiCasa, die cursussen en opleidingen verzorgen voor muziek productie, DJ productie en software programma’s. Een introductie lijkt misschien te ‘basic’ als je er al het e.e.a. vanaf weet, maar toch heb ik er nieuwe dingen van opgestoken. Tijdens de workshop zijn apparatuur, software, EQ, compressie en dynamic leveling aan pas gekomen. Laten we dit eens verder bekijken.
Apparatuur
Allereerst heb je natuurlijk een Audio Interface nodig om microfoons en instrumenten te kunnen opnemen. Maar ook om het uiteindelijke geluid naar monitor speakers te sturen, zodat je het zelf terug kan luisteren. Ze zijn er in verschillende soorten en maten, zoals een kleine geluidsinterface als de M-Audio Fast Track Pro die ik zelf heb. Zoals in veel aspecten van muziek productie, is er geen gouden regel bij het kiezen van je apparatuur. Het is belangrijk dat als je een apparaat kiest, dat het kan wat je wil (qua inputs en ourputs) en dat het binnen je budget past.
Microfoons zelf zijn ook belangrijk om te hebben als je akoestische instrumenten of stemmen op wil nemen. De microfoons die je in professionele studio’s ziet kunnen enkele duizenden euro’s zijn (zoals de Neumann U 87), maar duren microfoons hoeven niet altijd de beste te zijn. Een goedkopere microfoon, zoals de Studio Projects B1, kan prima functioneren en geluid produceren voor jouw studio.
Naast de opname apparatuur heb je ook weergave apparatuur nodig in de vorm van monitor speakers. Waarom speciale monitor speakers en niet mijn home speakers? Omdat monitor speakers zodanig ontworpen zijn om een eerlijke weergave te geven van het geluid. Consumenten speakers zijn gekleurd en hebben bijvoorbeeld extra bas, wat een verkapt beeld geeft van je muziek. Een eerlijk geluid is misschien niet het mooiste, maar wel het beste voor de productie van muziek.
Software
Naast de hardware heb je een software pakket nodig, die Digital Audio Workstations (DAW) genoemd worden. Uiteraard kan het ook analoog met mixers en andere apparatuur, maar de computers van tegenwoordig zijn sterk genoeg om veel signalen te kunnen verwerken. Ook zijn de DAW’s zo uitgebreid dat je alle mogelijke effecten en opties digitaal beschikbaar hebt. Er zijn verschillende programma’s met ieder hun eigen voor- en nadelen. Maar uiteindelijk is het een kwestie van welk programma je het fijnst vind werken.
EQ
Als je eenmaal een stuk muziek hebt opgenomen, is EQ een goed middel om een goed totaalbeeld van de muziek te maken en de frequenties in balans te brengen. Als je bijvoorbeeld net een drumpartij hebt opgenomen, is het signaal ‘droog’ en kan het vlak of uit balans klinken. Dan komt EQ van pas om bijvoorbeeld de snare drum een beetje te boosten voor een helder snare geluid. De presentator liet ook een voorbeeld zien van een stuk basgitaar die wat dof klinkt. Met EQ zorgde hij ervoor dat de basgitaar was agressiever klonk en er een soort snerp in het geluid zit. In combinatie met de drums klonk dit erg goed en toch anders dan een doffer geluid. Een belangrijk punt wat bij EQ is dat het goed kan zijn om de lage frequenties te filteren. Erg lage frequenties zijn namelijk niet hoorbaar door het menselijk oor, maar het kost de speakers veel energie om deze weer te geven. Dit gaat weer ten koste van de midden en hoge frequenties.
Compressie
Iets wat ik zelf nog niet kende was compressie. Compressie wordt gebruikt om het verschil tussen het zwakste en sterkste signaal kleiner te maken. Je kunt je voorstellen dat er tussen schreeuwen en fluisteren erg veel verschil zit in luidheid. Met compressie kun je er voor zorgen dat deze twee dichter bij elkaar komen qua luidheid. Rustige passages in een muziekstuk worden dan qua volume meer gelijk getrokken met luidere passages. Dit is een techniek die bij mastering wordt toegepast, maar ook in productie zelf.
Dynamic Leveling
Tijdens een muziekstuk kunnen de volumes van verschillende instrumenten of stemmen verschillen. Dit kan voor het uiteindelijke nummer niet wenselijk zijn en dan is het handig om op een dynamische manier het ‘level’ van een instrument aan te kunnen passen. Met behulp van Read & Write automation kun je de levels van verschillende tracks aanpassen tijdens het afspelen van je opnames. Dit zal uiteindelijk ook in het uiteindelijke nummer zo gemixt worden en hoef je geen passages opnieuw op te nemen, omdat het volume niet klopt.
Het was een erg leuke workshop en het heeft we veel geleerd. Als je zelf denkt om muziek te gaan produceren is dit zeker een aanrader om eens te volgen. Al deze onderwerpen zullen we later nog eens in meer detail bekijken.
Stay in tune!